środa, 11 grudnia 2013

Ucz się ucz, bo nauka to potęgi klucz

Ponieważ przysłowia mądrością narodu, nie należy ich lekceważyć (chociaż dla ścisłości należy zaznaczyć, że popularne powiedzenie "ucz się, ucz" do kanonu polskich przysłów nie należy). Dlatego dziś wybieramy się na studia. Do Arizony.
Uniwersytet Arizoński to raj dla głodnych wiedzy tkaczy, a precyzyjniej: wrota edenu otwierają się pod tym adresemOn-line Digital Archive of Documents on Weaving and Related Topics to potężne repozytorium dokumentów związanych z tkactwem.

Strona wystartowała 14 lat temu. Do 2011 r. zgromadzono adresy 773 stron internetowych oraz 9122 dokumenty PDF zawierające w sumie 153.649 stron. Są to głównie cyfrowe kopie dokumentów papierowych. Znajdują się wśród nich m.in.: artykuły (4720), książki (471), ilustracje (271), manuskrypty (7), monografie (347), patenty (398), periodyki (1357), strony www (222)*. Dokumenty pochodzą z różnych źródeł. Najczęściej są to cyfrowe faksymile dokumentów papierowych utworzonych metodą skanowania lub fotografii cyfrowej. Niektóre z dokumentów publikowano tylko online.
Baza jest bardzo bogata i trzeba poświęcić trochę czasu na jej przeszukiwanie, ale warto. Żeby zachęcić do jej eksplorowania wklejam linki do kilku ciekawych pozycji:

Trochę ogólnych poradników:
Hooper, Luther. Weaving for Beginners
Hooper, Luther. Tissage pour Debutants  (specjalnie dla francuskojęzycznych Czytelników bloga)
Kallmann, Ernst. Weben: Einführung in die Techniken des Handwebens [Weaving: Introduction to the theory of hand weaving] (specjalnie dla niemieckojęzycznych Czytelników bloga)
Goforth, Flora Dee. Weave it Yourself, United States Indian Service
Douglas, Harriet C. Handweaver's Instruction Manual
Handweaving
Reed, N. The Book of School Weaving 

Taka fajna perełka, sporo wzorów. Może "starsze" roczniki się ucieszą, bo rzecz jest po rosyjsku (żeby nie było: wliczam się do tych roczników ;-) ):
Dolivo-Dobrovolsky, V. A. and A. G. . Al'bom tkachestva uzorvb [Album of Weaving Patterns]

Plany krosna i różnych akcesoriów:
Worst, Edward F. How to Build a Loom

Coś dla farbujących:
Viemont, Bess M. Dyeing with Natural Dyes

Może się przydać przed gwiazdką:
Atwater, Mary Meigs. A Hundred and One Things to Weave for Christmas


źródło



*Od czasu gdy zaczęłam pisać posta, a było to w zamierzchłej przeszłości,  liczby mogły się zmienić.




12 komentarzy:

  1. O dzięki Ci, Pani, za link do Kallmanna!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie dość, że czekam na krosna i kombinuję na bardku, to dobiłaś mnie tymi wiadomościami. Takich perełek jeszcze nie widziałam. Dzięki za podpowiedzi:)
    Pozdrawiam cieplutko Aśka:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie chciałam dobijać, nie chciałam!
      Sugeruję dalsze poszukiwania, bo to tylko ułamek. Wtedy dopiero się załamiesz :-P
      Pozdrawiam! :-)

      Usuń
    2. Hi, hi już zabrnęłam tak daleko, że byłam szczęśliwa jak mi na chwilę prąd wyłączyli i oderwali tym sposobem od monitora:)
      A swoją drogą po obglądnięciu stwierdziłam, że ja w jednej osobie i jednym krośnie to mało - może jakieś klony???:)

      Usuń
    3. Problem mam taki sam i jeszcze nie znalazłam rozwiązania, ale na niektórych planetach doba jest sporo dłuższa niż na Ziemi - może to jakieś wyjście? ;-)

      Usuń
  3. Łoooo jesteś wielka! Pozwolę sobie podlinkować na fejsie twój wpis i sczególnie ten link o budowie krosna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie chcę być wielka! Odchudzam się od dwóch dekad z górą! ;-)
      Dobrze, że sobie pozwoliłaś - ta baza jest świetną alternatywą dla koszmarnie drogich książek, a można tam chyba znaleźć wszystko. Im nas więcej skorzysta, tym lepiej :-)

      Usuń
  4. Strona maniatkania.blogspot.com to dodatek do porannej kawy zamiast śniadania dla wszystkich zainteresowanych wiedzą o tkactwie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, mam nadzieję, że jest lekkostrawny i pożywny. No i smaczny oczywiście :-)

      Usuń
  5. Piękny prezent świąteczny :) Dziękujemy!

    OdpowiedzUsuń